Ką byloja unikalus kelininkų palikimas Vievyje?

Kai šiandien kelininkai bitumą veža moderniomis mašinomis, retas kuris susimąsto, kaip viskas prasidėjo.

6/13/20252 min skaitymo

Kai šiandien kelininkai bitumą veža moderniomis mašinomis, retas kuris susimąsto, kaip viskas prasidėjo. Kelių muziejuje Vievyje saugomas vienas unikaliausių eksponatų, liudijančių atkaklią ir ištvermingą tarpukario kelio darbininkų kasdienybę – arklių traukiamas bitumo katilas „Henschell“. Tai – ne šiaip technika, o gyvas istorijos artefaktas, kuriame susilieja ankstyvosios kelių inžinerijos ir žmogaus rankų darbo era.


Šis 1,5 tonos talpos bitumo katilas kadaise buvo naudojamas svarbiems kelių tiesimo ir priežiūros darbams – bitumo lydymui ir pylimui ruošiant dangos konstrukciją. Norint, kad bitumas išliktų skystas, katile buvo įrengta speciali pakura, kurioje nuolat kūrenosi ugnis. O kad lydomas bitumas būtų tolygus, cisternos viduje veikė maišytuvas, sujungtas su išorėje esančia ranka sukama rankena – šis sprendimas garantavo, jog bitumas nesustingdavo ir tolygiai pasiskirstydavo darbinėje talpoje.

Nors šiandien tokie sprendimai atrodo primityvūs, jie anuomet buvo inovatyvūs – jungiantys gyvąją traukos jėgą, mechaninius sprendimus ir žmogaus nuojautą. Toks katilas keliavo paskui kelių tiesimo brigadas, o arkliai lėtai tempė jį dulkėtais, dar nesuformuotais keliais. Bitumas buvo liejamas į plyšius, tankinamas, glaistomas – visa tai padarydavo žmonės, kurių profesija buvo ne mažiau reikšminga nei šiandien.

Įdomiausia – kaip šis konkretus katilas atsidūrė Kelių muziejuje. Jo istoriją lydi ne viena mįslė, kurią atskleidžia tik muziejaus gidai-edukatoriai.

Šį autentišką „Henschell“ gamybos katilą galima išvysti tik Kelių muziejuje Vievyje. Tai – vienintelis žinomas tokio tipo eksponatas Lietuvoje, atspindintis senąsias kelių priežiūros technologijas. Jis liudija apie laiką, kai keliai kūrėsi lėtai, bet tvirtai – nuo pirmos kastuvo įpjovos iki paskutinio bitumo lašo, maišyto ranka ir kūrenamo ugnimi.

Apsilankykite Kelių muziejuje ir pasinerkite į istoriją, kur kelininko darbas buvo ne tik fizinė jėga, bet ir ištisas gyvenimo būdas. Išvysti šį katilą – reiškia pažvelgti į pačią kelių inžinerijos istoriją, o joje – arklys, bitumas ir žmogus.